Annons:
Etiketthöst
Läst 391 ggr
monstermash
9/17/19, 10:35 AM

Olika rutiner under olika årstider

Mina kvällar utomhus blir allt kortare i takt med kylan t.ex, och jag ser mer på serier och filmer under höstkvällarna, men annars är det inte så mycket som förändras som jag kan tänka på nu. Jag vet att vissa ex har som rutin på sommaren att ta morgonkaffe på altanen och varm choklad inomhus under höstkvällarna, men i övrigt verkar det mest vara på film man har så tydliga årstidsbundna rutiner - så hur gör du? Har du några rutiner som ändrar sig beroende på årstid?

Annons:
Cireea
9/17/19, 11:48 AM
#1

Jag ändrar väl inte rutiner särskilt mycket, men vissa förändringar kommer. Jag är inte ute lika länge när det blir blåsigt och kallt, sen blir det mer varm choklad och te nu när det blivit lite kallare. Det blir också mer värmande mat såsom soppor och rejälare grytor. 

I övrigt är det inte så mycket som ändras, jag ser mycket film och serier oavsett årstid. Kanske att man börjar tidigare på kvällarna då det inte är lika skönt att hänga kvar ute, men det är inte någon dramatisk skillnad. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MonicaLagerquist
9/21/19, 7:49 AM
#2

Sommartid är öppning av altandörren så att katterna kan gå ut det första jag gör när jag kommer upp. Nu när det blir kallare så öppnar jag inte direkt på morgonen utan katterna får stå ut med att vänta ett par timmar.

Vintertid börjar jag morgonen med att tända i kakelugnen.

Stolt ägare till fem La permer

monstermash
9/21/19, 9:06 PM
#3

Ja fy, jag vädrar betydligt mindre under vintern jag också, det blir ju iskallt omgående.

Cireea
9/21/19, 9:17 PM
#4

Ibland är det dock skönt att vädra ur under vintern, få in sådär härlig fräsch luft som bara kommer under vinterhalvåret. Eller ja.. i alla fall uppe i norr 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Soligajag1
9/22/19, 7:12 AM
#5

Jag gör i ordning en stor kopp Te / löste Darjeeling och kryper upp i soffhörnet med en bok , lyssnar och myser ,  eller lyssnar på "Lugna favoriter" 🙂👍 

Klart jag  inte har balkongdörren eller sovrumsfönstret öppet lika mycket som under sommaren . Men lite luft vill jag ha in. 

Soppor tillagar jag under hösten , blir nog en grönsakssoppa en dag .

HH 🙂

JMW
9/22/19, 9:59 AM
#6

Sommartid öppnar jag dörren på morgonen. Dricker kaffe i morgonsolen.

Nu och några månader framöver så tänder jag i vedspisen det första jag gör på morgonen. Snart dags att börja elda i kakelugnen på övervåningen också. I och med detta så blir det hämtning av ved var och varannan dag.

Sommartid tittar jag knappt på teve alls så det blir nog lite mer vintertid. Nästan aldrig "kryper jag upp" i soffhörnet med filt. Det låter mysigt men det är liksom inget jag gör. Ser i stort sett aldrig på film oavsett årstid. 😉

Annons:
monstermash
9/24/19, 7:50 PM
#7

#4 Jo, den friska härliga luften är skön. Min lägenhet är iskall så vädrar jag några timmar får jag nästan sova borta, så här blir det kortare stunder ju kallare det blir. 🙂

MonicaLagerquist
9/25/19, 9:22 AM
#8

#7 Men man vädrar inte i timmar,Man vädrar ett par minuter.

Stolt ägare till fem La permer

Farwuq
9/25/19, 11:01 AM
#9

#8 Du skulle ta ett snack med min fru, hon gillar »drag under galoscherna«,
med öppna dörrar och fönster, halva dagen eller ännu mer därtill.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[QASIK]
9/25/19, 11:24 AM
#10

#9 hahaha, det låter som min kära make. I princip dygnet runt 😂

MonicaLagerquist
9/25/19, 11:53 AM
#11

Jag är för snål/fattig för att ha öppet och släppa ut värmen jag betalt dyrt för. Vädrar gärna och ofta men inte långa stunder under den årstid när vi eldar.

Stolt ägare till fem La permer

[QASIK]
9/25/19, 11:57 AM
#12

#11 Så rätt du har, jag kommer att be maken läsa ditt inlägg för det blir dyrare. Nu har just vi det oftast för varmt för hans smak. Det är kanske lite för bra isolerat hos oss? 🤔

monstermash
9/25/19, 1:27 PM
#13

#8 Det beror väl på vad du har för syn på att vädra, att ha dörren öppen i timtal är ett sätt att vädra vilket du själv skriver i tråden att du gör t.ex. Det är nog ganska vanligt att dels vädra i timtal och dels vädra mindre under de kallare perioderna, det var lite det jag försökte komma fram till.

Annons:
Upp till toppen
Annons: