Annons:
Etikettövrigt
Läst 1306 ggr
Cireea
7/3/19, 1:06 PM

Följ blixtar och åska!

Jag måste bara få tipsa om en hemsida för alla er som gillar att följa oväder i form av blixtar och åska, nämligen lightningmaps. Jag gillar att ha hemsidan uppe när det brukar utlovas åska, bara för att se när det börja rulla in och i vilken styrka.

Hemsidan är självklart inte 100% tillförlitlig, men den brukar ändå kunna ge en hum om hur nära ett oväder är. Kanske finns det fler än mig som gillar att ha den där lilla extra kontrollen och veta när det är på gång. 

Länk: https://lightningmaps.org


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[Göstage]
7/3/19, 1:17 PM
#1

Jag brukar också gärna kolla åskfronter som blossar upp och falnar, även om min observationspost är på blitzortung.

Cireea
7/3/19, 1:21 PM
#2

#1 Se där, vad kul att det finns fler som mig! 😃
Som jag förstått det är lightningmaps en del av blitzortung, som då är själva huvudprojektet. 

Läste lite om det under "om" inne på lightningmaps:
 https://www.lightningmaps.org/about?lang=sv


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Göstage]
7/3/19, 1:34 PM
#3

Jaha, se där, det var något nytt! Det är nog mest en vanesak vilken version man fördrar.

Cireea
7/3/19, 1:47 PM
#4

Garanterat, dom verkar fungera lika bra båda två så det handlar nog bara om sin egen preferens och vana.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

sponny
7/3/19, 1:52 PM
#5

Lightningmaps är en underbar sida. Bor man som jag, ute på landet, så är det inte fel att ha lite koll. Sedan, när allt är utdraget, så är det bara kul att följa nedslagen.

Maleficum
7/3/19, 2:08 PM
#6

Vi utnyttja den (och regnkarta) när vi skulle rida ridskolans hästar till betet för då började det åska när det var dags för mat och kunde följa och se att det sluta innan vi skulle rida iväg (hade det fortsatt åska eller vara risk för det så hade vi fått leda hästarna istället).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Cireea
7/3/19, 2:20 PM
#7

#5 Visst är den! 😍
Den är rolig att följa och samtidigt känns det lite tryggt att ha den där extra kollen. 

#6 Det var smart användning! 👍
Har använt den vid exempelvis fiske eller båtturer också, väldigt smidigt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

JMW
7/3/19, 3:01 PM
#8

Jag följer också regn/blixtoväder men gör det på SMHI:s sida där de har en "Radar med blixt".

Maghan70
7/3/19, 4:05 PM
#9

Den här är också bra. Man kan zooma in så mycket så man till och med kan se var blixten slog ner. 

http://map.blitzortung.org/#0.87/0/6.8

Cireea
7/3/19, 5:08 PM
#10

#8 Det hade jag ingen aning om att det fanns, hittar inget vid snabb letning. Kan du tänka dig länka? 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
7/3/19, 5:08 PM
#11

#9 Om du läser lite längre upp så hittade jag att den du länkar till och den jag länkar till tillhör samma, blitzortung är huvudprojektet och lightningmaps en förgrening kan man väl säga Glad Väldigt intressant att läsa om.

Tycker att man kan zooma in lika mycket på båda kartorna Tummen upp Det är nog mer en smaksak vilken man använder av just dessa två, dom verkar stämma överens.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

JMW
7/3/19, 6:59 PM
#12

#10 Den uppdaterar bara var 5:e minut men det räcker för mig.
https://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/radar-blixt#colorblind=false,layerselected=5min

annia1
7/4/19, 3:00 AM
#13

Jag använder också SMHI:s. 

Det som jag tycker är bra med den är pilen nertill som man kan dra tillbaka sen framåt för då ser man hur området har rört sig (och hur snabbt det rört sig) senaste  två timmarna på det så kan man kanske gissa sig till hur det ska fortsätta röra sig.  
Eller om man så vill så kan man klicka på pilen till vänster så spelar den upp det i den angivna tiden som finns där.

Man ser ju även nederbördsmängden (från ringa till skyfall)  i fronten.

.

Annons:
Malinolsn
7/4/19, 9:34 AM
#14

Jag använder mig av blixtvakt (finns både som app och på webben), där kan man följa blixtarna live och man kan också få varningar, i form av en notis på telefonen, om åskan börjar närma sig den radie man har angett under inställningarna 🙂

Cireea
7/4/19, 11:14 AM
#15

#13 Inne på lighhtningmaps kan man ange om man vill bara ha nutid, senaste timmen eller 24 timmar. När man väljer 24 timmar ser man väldigt bra hur området rört sig, väldigt häftigt! 👍

#14 Det hade jag aldrig hört om, jättesmart med varningar.
Det måste jag kolla upp!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Caeli
7/4/19, 5:24 PM
#16

Brukar kika in på DMI som är den danska motsvarigheten till SMHI. Självklart fokuserar man på Danmark men täcker även in delar av södra Sverige. Har en bra karttjänst som visar "radar og lyn" dvs "radar och blixtnedslag".

Cireea
7/4/19, 6:55 PM
#17

Det är jättekul att det finns fler som följer oväder här på iFokus. Folk har alltid sett så förvånade ut när jag brukar prata om lightningmaps och hur intressant det är.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MariaG
7/10/19, 1:43 PM
#18

Blixtvakt använder jag, väldigt bra.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Maghan70
7/10/19, 2:33 PM
#19

#17 Samma här 😃 Men jag tycker det är intressant att följa, speciellt då den stad jag bor i ofta inte får åska och jag börjar komma på vad det är som gör att åskan drar förbi vår stad ofta.

Upp till toppen
Annons: