Annons:
Etiketttraditioner
Läst 482 ggr
Cireea
2019-06-25 13:11

Har ni kräftskiva?

Nu är jag lite tidigt ute, men för mig som kräftälskare är den traditionella kräftpremiären i augusti en klar höjdpunkt varje år.  Redan nu längtar jag!

Brukar ni ha kräftskiva? Vad serverar ni då?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Honestyisdead
2019-06-25 13:16
#1

Vi brukar ha hos mina föräldrar. Brukar bli Västerbottenpaj, laxpaj aioli, krabba, fetaostsallad, bröd, räkor och smör.

Jag älskar skaldjur så jag längtar också :)

Fridaaaa
2019-06-25 13:43
#2

nej brukar inte ha det, länge sedan jag var på kräftskiva :) 
Hade dock gärna gått, om folk hade slopat att dricka så mycket som tyvärr oftast det blir på kräftskivor

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
2019-06-25 14:33
#3

Vi har det varje höst. Fast i år så blir det nog räkfrossa istället.

Vi brukar bjuda barnen och respektive och andra som ville komma

Stolt ägare till fem La permer

tlover
2019-06-25 16:00
#4

Nope, ogillar kräftor och dessutom så är det inte tradition här. Surströmmingskiva skulle jag tacka ja till om jag blev bjuden däremot

l'm back

Cireea
2019-06-25 16:47
#5

#1 Det lät mysigt och laxpaj lät inte helt dumt! 
Hur gör ni med krabban? Tillagar den på något speciellt sätt? 

#2 Jag förstår att du känner så. Det är ett vanligt fenomen i Sverige, att det ska drickas varje gång det finns en möjlighet. Jag tycker det är okej med lite alkohol, men då pratar vi om 1-2 cider/öl eller ett par glas vin under själva kräftskivan. 
Sen om det blir fest senare är en annan femma. 

#3 Vad kul att ni brukar ha det varje höst! 👍 Fint med såna traditioner. 
Ni kan ha båda delarna 😎

#4 Nej då förstår jag att du slopar kräftskiva 😃 
Inte tradition som i din familj eller där du bor i landet?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2019-06-25 16:54
#6

Vi har aldrig haft en traditionell kräftskiva varje år förr, men dom senaste två åren har min familj och vänner haft det. Mest på mitt initiativ där jag styrt upp kring planering och inköp. 
Däremot har min familj alltid köpt ett par lådor vid premiären under min uppväxt, så vi har väl haft en egen form av kräftskiva utan alla tillbehör.

Vi har under våra kräftskivor de senaste åren haft massor av kräftor, och även en del  kräftstjärtar för dom som bara vill ha det. Aioli, bröd, kex, ostar och Västerbottenpaj. Första året hade vi räkor också.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
tlover
2019-06-25 16:58
#7

#5 det är helt enkelt inte tradition i den landsdelen jag bor i, testade kräftor första och enda gången som tonåring. Hade jag vuxit upp med det kan det ha varit annorlunda

l'm back

Cireea
2019-06-25 16:59
#8

#7 Om jag går efter din profil så bor du i Lycksele, och jag kommer från en ort inte långt från dig. Och där är det ändå vanligt med kräftskiva, vad märkligt att det kan skilja så mycket på bara några mil. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

tlover
2019-06-25 17:12
#9

#8 Jag gissar det ska stå "inte" innan. Det kan ha med ålder att göra (när jag var tonåring så började det komma hemma, iallafall i butikerna) eller kust/inland/fjäll. Kustbor har er lik kultur som sörlänningar tex har jag märkt

l'm back

Lona
2019-06-25 17:22
#10

Bor vid västkusten så japp, det blir kräftskiva! Har dessutom lite kontakter ute på "öarna" så det blir havskräftor. 👍 Oftast är det med vänner, när jag var yngre så hade vi det med släkten på mormors och morfars sommarställe.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2019-06-25 17:36
#11

#5 Krabban äta som den är.

Glömde ju skriva kräftor, det har vi så klart. Svenska signal.

Cireea
2019-06-25 17:37
#12

#9 "inte" innan vadå menar du..? 
Jag kommer från inlandet, längre in än Lycksele, och här är det ändå rätt vanligt som sagt. Även vanligt med kombinerad surströmming och kräftskiva. 

#8 Vad härligt! 
Kokar ni egna alltså? Det har jag alltid velat testa.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fridaaaa
2019-06-25 19:31
#13

#5 Ja någon cider eller glas vin bryr jag mig inte heller, är just detta att bli full.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
2019-06-25 19:37
#14

#12. "och jag kommer från en ort i långt från dig". Det kan ju tex också ha med ålder att göra, min man är från Sorsele tex och dom hade inte kräftskiva där heller, iallafall inte innan han flyttade därifrån, för ca 15 år sedan.

l'm back

Cireea
2019-06-25 19:47
#15

#13 Det förstår jag! 

#14 Ja men visst, jag hade missat det. Nu är det rätt! 😃
Ja det kanske är något sånt också.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

flocken
2019-06-27 06:21
#16

Nej ingen klassisk kräftskiva. Men min familj o vår andra familj ses. Först grillar vi o sen kräftor efteråt. Egentligen för barnens skull. Den yngsta 7 år o äldsta 14 år. Ingen alkohol mer än någon cider.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Cireea
2019-06-27 10:04
#17

#16 Det lät jättemysigt! 👍
Jag tycker det är roligt med dom som inte har de klassiska kräftskivorna.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

flocken
2019-06-27 11:14
#18

#17 en av våra bästa vänner är oss så nära så våra barn kallar oss mamma o pappa ist för våra namn. Första gången de yngsta såg kräftor. Gud så roligt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Carrosh
2019-06-27 13:54
#19

Vi brukar gå hos vänner som håller i det varje år. Förra året kombinerade de med fler skaldjur och kallade det frutti di mare. Så vi åt kräftor, surströmming, ostron, krabba m.m. och så de givna tillbehören västerbottenpaj, tunnbröd, potatis, osv.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Cireea
2019-06-27 14:00
#20

#19 Det lät superhärligt! 
Jag är inget fan av surströmming, men i övrigt lät det fantastiskt 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Åsa S
2019-06-27 17:56
#21

Min man älskar kräftor så det kan bli liten kräftfest enbart för oss 2 mer än några gånger under hela sommaren ifall vi får tag på kräftor vi väntar inte till premiären

Cireea
2019-06-27 18:06
#22

#21 Det gör inte vi heller 😎
Jag och sambon äter kräftor året om, dock inte med alla tillbehör men vi äter kräftor som "fredagsmys" ett par gånger varje månad. Då har vi ett par ostar och lite kex också. 

Kräftpremiären innebär mest att fler sorters kräftor blir tillgängliga, även färska kräftor blir lättare att få tag på. Kräftskiva blir som en liten fest med familj och vänner, lite mer exklusivt än när vi äter kräftor under resten av året. 😊 Även om jag äter kräftor året om är kräftpremiären och kräftskiva speciell för mig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: