Annons:
Etiketthöst
Läst 358 ggr
Cireea
2019-06-04 17:16

Plockar ni kantareller?

Nu är det visserligen en bit kvar innan det är dags för årets plockning av kantareller men man kan få längta lite ändå. Jag är en riktig kantarellälskare, bäst är att bara smörsteka dom och sen lägga det på en toast. 🤤

Brukar ni plocka kantareller? 
Hur brukar ni använda dom? 

Jag har aldrig fått plocka kantareller förr, men i år hoppas jag att turen vänder. Min sambos familj ska tydligen ha ett ställe där dom brukar plocka och sambon har lovat att kolla upp möjligheten om vi kan få följa med dit. 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Sindri
2019-06-04 17:58
#1

Plockar varenda kantarell jag ramlar på (om de inte är för små). Nu har det varit dåligt här under flera år. Kan knappt tro det men för 10 år sedan hittade jag tre enorma kantareller i gräset på min tomt. Det var en engångshändelse tyvärr.

Jag smörsteker ibland och bara äter rakt av, men mest blir det kantarellsåser. Sjuder bort vätskan i dem och fryser in för att kunna njuta under året.

Cireea
2019-06-04 18:10
#2

#1 Kantarellsås är så gott! 
Smart att frysa in så du kan njuta senare också! 👍 Det ska jag komma ihåg.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MariaG
2019-06-04 20:34
#3

Plockar både kantareller och tratt-kantareller. 
Kantarellerna sjuder jag bort vätskan o fryser sen in dem.
Tratt-kantarellerna torkar jag. Brukar vara gott att ha sen i köttfärs-rätter och även goda soppor.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

MonicaLagerquist
2019-06-05 07:31
#4

Jag plockar kantareller och min man plockar en massa olika svamoar.

Kantarellerna förväller jag och fryser in i platta paket, Den andra svampen torkas. Använder dem torkade svampen både i mat , såser och soppor.

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
2019-06-05 12:40
#5

#4 av: MonicaLagerquist
Förlåt om jag är petig, men vet att ovana kan missförstå.
Förvälla innebär att sjuda i tillsatt vatten som man häller bort, det gör man t ex med stenmurklor och nässlor.
Med kantareller och andra svampar (utom då stenmurklan) som man vill frysa in gäller det bara att varsamt sjuda bort vätskan innan man fryser in.

monstermash
2019-06-05 12:57
#6

Nix, varken plockar eller äter, trots att jag har tillgång till många ställen att plocka. Nästa år hoppas jag att gå kantarellsök med hunden däremot, så kan vi förena skogspromenaderna med nytta :)

Annons:
Cireea
2019-06-06 11:11
#7

#5 Bra information! 

#6 Jag tycker du kan dela med dig av dina ställen så kan kantarellerna gå till bättre behövande 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

monstermash
2019-06-06 20:29
#8

#7 Haha! Det är tyvärr på privata marker :)

Upp till toppen
Annons: