Annons:
Etikettsemester-utomlands
Läst 392 ggr
Cireea
2019-05-29 14:12

Åka på solsemester under sommaren

Jag vet att det är populärt att åka iväg på solsemester under det mörkare halvåret, själv var jag i Cypern förra November och det var skönt att fly undan både kylan och mörkret under en vecka.
Men, jag ser allt oftare att folk även väljer att åka på en solsemester även under våra sommarmånader och det gör mig alltid lika fundersam. 

Varför väljer man att åka iväg när vi har det som varmast och ljusast? 
Vill man inte spara det tills mörkret och kylan intagit Sverige? 

Det är inte meningen att kritisera och jag menar inte att det är fel, jag är bara genuint nyfiken på varför man väljer att göra så. Det känns så bakvänt för mig att åka när vi har det "som bäst" i Sverige. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
monstermash
2019-05-29 14:22
#1

Det är inte tillräckligt varmt/tillräckligt många soltimmar i Sverige och temperaturen i vattnet är inte lika behaglig… Så har alla jag träffat på försvarat sina utomlandsresor på sommaren iallafall.

Cireea
2019-05-29 14:37
#2

#1 Ja, det kanske är så. 
Det känns ändå så bakvänt att man väljer att åka under våra bra månader i Sverige även om det inte är lika varmt och fantastiskt som många andra ställen. Det känns mer logiskt att vänta till våra kalla och mörka månader.. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maria
2019-05-29 14:38
#3

Vi båtluffade alltid på somrarna förr i Grekland och det berodde på jobb oftast. Man var tvungen att ta ut sommarsemester. Sonen hade dessutom sommarlov så det passade ju bra ihop. 

Det är svårt att få ledigt från skolan för att åka på solsemester andra tider på året.

Jag tyckte det var härligt. Hade man tur så förlängde man sommaren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cireea
2019-05-29 14:40
#4

#3 Där sa du något som jag faktiskt inte tänkt på och som faktiskt gör det rimligt. Självklart väljer man att åka när det passar in med semester och lov, då låter det mer logiskt med en solsemester under sommaren. 

Låter mysigt att båtluffa i Grekland, var åkte ni då? 😊


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MariaG
2019-05-29 14:48
#5

Jag åker främst för att industrin stänger 4 veckor i sommar (jobbar på industri). Har då en vecka semester kvar, har 5 veckor. Men tycker att denna 5te vecka är bra att kunna ta strödagar under hösten som annars blir så lång.

Så ska man åka på solsemester är det bäst för min del på sommaren.
I sommar blir det Toscana i Italien.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Maria
2019-05-29 14:51
#6

#3 Det var mest runt Kykladerna. Amorgos är favoritön🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Cireea
2019-05-29 14:53
#7

#5 Det låter helt klart rimligare efter Marias och din kommentar. Har mest hört att folk åker av dom anledningarna som #1 nämnde, vilket gör det så bakvänt.
Toscana vill jag åka till, du får ta lite bilder och dela med dig! 😊

#6 Lät jättemysigt, är det något som fortfarande går att göra?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

JMW
2019-05-29 15:19
#8

Jag personligen skulle aldrig åka iväg på solsemester under sommaren. Tycker vår sommar (oftast) är underbar så den vill jag njuta av. Jag skulle föresten inte åka till någon strand annars heller. Om jag reser utomlands så är det för att se spännande saker. En dröm är pyramiderna.

Cireea
2019-05-29 15:26
#9

#8 Pyramiderna är en dröm för mig också! 
Håller med om att jag åker utomlands för upplevelser, inte för att bara dega på en strand i en vecka eller två. Nu tror jag inte att det är en särskilt stor klick med människor som bara ligger på en strand, dom upplever nog sånt som dom tycker är intressant och roligt. 

Jag är en historieälskare så för mig är det underbart att få en möjlighet att besöka gamla historiska platser och byggnader. Jag har funderat på att åka till Krakow och se Auschwitz, det är ingen solsemester direkt men en viktig resa tycker jag. 

Har du varit någonstans och sett något intressant/spännande? 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maria
2019-05-29 16:14
#10

Vi har varit i Egypten och besökt pyramiderna bland annat. Det var bara två veckor efter 11 septemberattackerna. 

Alla avrådde oss från att åka och det var nära resan blev inställd för det var så mycket avbokningar men vi åkte via Stockholm och resan var fantastisk. Nästan inga turister alls.

Vid konungarnas dal brukar man ha cirka 5000 besökare dagligen under säsong och vi var två busslaster tror jag…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cireea
2019-05-29 16:27
#11

#10 Oj, vilken upplevelse. 
Vad tyckte du om pyramiderna? Var det en häftig upplevelse? 
Var det alltså två busslast på en hel dag? 😮 Det måste ha slagit hårt på deras turism med så lite folk.. 

Konungarnas dal är en plats jag vill besöka, otroligt häftigt! 
Hur mycket fick man se? Var det öppet in i gravkammare?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maria
2019-05-29 16:32
#12

#11 Ja det slog jättehårt på turismen ett bra tag men framförallt när det var så färskt men säkerheten var enorm så det kändes väldigt tryggt.

Visst var pyramiderna häftigt. Vi var mitt inne i Cheopspyramiden. Spinxen var också fantastisk.

Annars så var konungarnas dal det jag var mest fascinerad av tror jag. Även Hatchepsuts tempel. (ursäkta stavningar) Vi var även i Luxor och besökte Karnaktemplet och Luxortemplet.

Vi besökte Kairo också och alla skatter man hittade i Tutan Khamons grav som numera finns i Kairomuseét.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cireea
2019-05-29 16:36
#13

#12 11 septemberattackerna slog nog hårt för många länders turism. 

Vilken upplevelse det måste ha varit, jag känner mig lite avundsjuk att du fått uppleva något så fantastiskt. 😃 Har du rest mycket genom åren? Har du varit på några andra spännande platser? 

Jag älskar historia så för mig är såna här resor verkligen intressant att höra om.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Maria
2019-05-29 16:41
#14

Nej jag har inte rest så mycket. Min man däremot har varit både här och där i jobb bland annat.

En dröm jag har är att få besöka Petra i Jordanien.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cireea
2019-05-29 16:44
#15

#14 Petra är helt klart med på min lista över drömresemål! 👍
Man vill resa och se mycket, men ekonomin sätter för många käppar i hjulet. Jag hoppas att jag får möjligheten att beta av åtminstone några av mina drömresemål innan det är försent.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maria
2019-05-29 16:50
#16

Ja himmel vad många ställen man skulle vilja besöka. Svårt att välja😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

monstermash
2019-05-29 22:10
#17

Dessutom upplever jag att det är allt vanligare att åka både på vintern och sommarn numera. Man vill bort från vinterrusket och man vill inte riskera att bli utan sol på sin semester under sommaren heller :)

Åsa S
2019-05-29 22:40
#18

För mig är det för varmt nere i europa under sommaren har varit på Skiathos i juli ett år temperaturer uppåt +40 är inte min grej man kunde ju bara vara ute på morgonen och på kvällen, jag föredrar sydeuropa i sept-okt mera lagom temperatur för mig då + priserna brukar gå ner då.

Cireea
2019-05-30 11:54
#19

#17 Precis, det är väl en del av anledningen till att folk åker på sommaren. Att dom inte vill bli utan sol på semestern. Det är nog en blandning av många anledningar. 

#18 Gud ja, +40 är ju inte heller något vidare om man är på semester. Man vill ju kunna göra något. Jag håller med om att hösten låter som den bästa tiden, då är det svalare men fortfarande bättre än här i Sverige.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: