Annons:
Etikettsemester-utomlands
Läst 941 ggr
Cireea
3/13/19, 12:27 PM

Resa till Grekland, behöver tips!

Jag och sambon har diskuterat en eventuell resa till Grekland någon gång senare i år eller i början av nästa år. Men var i Grekland vill man åka? 

Har ni tips på ett bra resmål? Var hittar man bästa priser? 
Tycker allt jag hittat är så extremt dyrt. 

Det finns ju fler sajter som behandlar just resor men tänkte att det är värt att chansa och slänga upp frågan här inne. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Roslagen.
3/13/19, 1:02 PM
#1

Charter eller är ni på jakt efter boka eget boende?

Hotellpriserna ökade förra året när Grekland började ta ut turistskatt för att få bort mycket av turismen.

Hört det finns planer att höja den mer om turismen inte går ner i år så ni får nog räkna med att det kommer kosta men även att svenska kronan är mycket svag.

Vrilen
3/13/19, 1:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#2

Har varit på ön Kreta 4 gr, det är mitt favorit resmål! Vi har varit på samma hotell varje gång, Stefan village. Hotellet är som en liten mysig grekisk by. Runtom ligger det många väldigt bra restauranger. Om man vill se lite mer  av ön så kan man vandra i Samaria ravinen eller Knossos museumet.  Bor man i närheten av Chania så åk till Stavaros stranden. Den absolut vackraste stranden jag har varit på😍

Vi har har aldrig åkt all  inclusive så tycker det har blivit ganska billigt.  

Slänger in lite bilder från mina resor😉

Cireea
3/13/19, 1:16 PM
#3

#1 Ja, det förklarade ju en del! 
Varför vill dom dra ner på turismen? Är det inte lite det som räddat landet när det gick in i sin "kollaps"? Lite OT kanske men intressant! 

#2 Vad härliga bilder! Ja, Kreta har jag läst om och funderat på. 
Under vilken tid på året har du åkt dit?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roslagen.
3/13/19, 1:51 PM
#4

#3 Turismen har exploderat och skadar landets natur. Men även människor som bor där tvingas flytta då huspriser ökar.

Det har pratats om att begränsa turismen eller förbjuda helt enkelt turister från att komma och många greker vädjar till tyskar, svenskar, kineser och så vidare åk inte hit ni förstör för oss.

Resurserna räcker helt enkelt inte till.

Cireea
3/13/19, 1:56 PM
#5

#4 Så fruktansvärt!
Jag som är en historieälskare har alltid velat åka till Grekland just då landet består av så extremt mycket historia. Men, utifrån det du skriver känns det som att vi inte borde åka dit…😐Som historieälskare vill jag ju också bevara den historia som finns och med intensiv turism finns det alltid risker. Kanske kommer det en dag längre fram i tiden då Grekland återhämtat sig från den intensiva turismen och uppmuntrar till turism igen.

Vi får nog tänka om, vi har ju fler alternativ som vi pratat om. Bland annat Venedig eller Gran Canaria. Kanske är det bättre alternativ.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roslagen.
3/13/19, 2:19 PM
#6

#5 Jo det har blivit ett problem, lokalbefolkningen knuffas undan av turistnäringen och turister har helt enkelt tagit över.

Venedig har infört turistskatt och vädjar liksom Grekland att turismen måste minska.

Gran Canaria har diskuterat frågan men än så länge så är det bara Mallorca, Ibiza, Menorca och Formentera som infört turistskatt.

Malta införde turistskatt 2016.

Annons:
Cireea
3/13/19, 2:20 PM
#7

#6 Jisses, det verkar vara ett större problem än jag insett och vetat om. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Vrilen
3/13/19, 2:37 PM
#8

#3 Vi har åkt dit i Augusti ungefär.

Roslagen.
3/13/19, 2:43 PM
#9

#7 Turismen sätter nya rekord varje år på gott och ont, Spanien, Grekland, Italien, Thailand, Portugal är några länder som tvingas sätta gränser när det gäller turism.

Det bäst är om man kan hitta nya orter och länder att besöka som inte är så hårt turistade, jag besökte Florens förra våren en fantastisk stad och mycket kultur.

Cireea
3/13/19, 2:52 PM
#10

#9 Ja, det låter som att man bör söka sig till ställen som inte har lika hög turism. 
Florens lät intressant, en väldigt kulturell stad. 

Om vi tänker oss en resa med fokus för att bara njuta av värme, bad och god mat. Var kan man åka då ? Jag var till Cypern (norra delen) i november 2018 och där fanns ju båda delarna: alltså historia men också fokus på värme, bad och god mat. 

Finns det andra ställen som inte har lika hög turism men där man kan njuta av strand och värme? Man har ju ofta bara koll på dom "typiska" turistmålen. Men ni kanske har några tankar och idéer om andra platser.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Åsa S
3/13/19, 4:48 PM
#11

Grekland är jättefint att resa till och åk när skolorna inte är lediga ex. i september jättefint och varmt men inte plågsamt varmt som det kan vara mitt i sommaren. Är man historieintresserad så är ju fastlandet bra men tyvärr är det inga charterbolag som reser till de områdena just nu Ving åkte till olympiska Rivieran  förra året men verkar inte ha kvar det det var kanske för nytt för svenskarna. Vi bodde i olympiaki akti ett år vid olympiska Rivieran och åkte runt till alla sevärdheter runtomkring ex. Dion, Alexander den stores pappas imponerande grav med guldskatter, vandrade på olympus mm. Vi mötte inte en skandinav under 2v jag tyckte det var bästa stället och trångt var det inte heller. Det var mest greker + barnfamiljer från öststaterna när vi var där.Även Thessaloniki har många ruiner mitt i själva stadskärnan så en resa till det området kan ju vara intressant det går direktflyg dit. Kreta var helt ok med kanske lite blåsigt när vi var där.

Roslagen.
3/13/19, 4:59 PM
#12

Marocko på vintern är okej inte så varmt tyvärr i vattnet men går att bada var där för 8 år sen. Lika så i Egypten där turismen har minskat eter oroligheter men när jag var där så var det lugnt.

Kap Verde blåser jämt på ön men badvänligt, firade 40 år med ett sällskap där för 6 år sen.

Madeira åker jag till nu i augusti. Sägs vara okej väder fram till november.

Cireea
3/13/19, 6:02 PM
#13

#12 Tack för lite tips, ska grotta ner mig och se vad man kan hitta för trevliga resmål. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Upp till toppen
Annons: