Annons:
Etiketthöst
Läst 435 ggr
Lussan20
2018-10-15 10:36

Sidensvansar

Vi fick en bonussommarvecka denna vecka.

Idag så gick jag i parkerna med hunden och då kom stråken med Sidensvansar och intog träd och buskar som hade bär kvar.

Sidensvansar var min mormors älsklingsfåglar och märkligt nog så var det i parken utanför det hus där hon bodde fram till sin död som jag gick i idag.

Ett tragiskt minne om Sidensvansar var då jag arbetade i ett område med många höga hus som barnpedagog, det var en klar höst dag på 80 talet. Rätt var det var började det dunsa mot rutorna , det var Sidensvansar som flög rakt in i rutorna. Det var blod , brutna nackar och flaxande vingar på gården.

En personal fick ta in barnen i ett annat rum och några av oss  även från en annan förskola gick ut och lade ner de döda i en kartong, de andra lade vi i olika lådor med lufthål i. En  del ramlade ner från träden , de var så berusade av gästa bär att de tappade orienteringen helt. Många nyktrade till och fick flyga efter några timmar.

Vi fick putsa fönstren rena från blod innan barnen fick komma ut i lokalerna.

Jag mindes det idag då jag såg flocken med dessa vackra fåglar som dekorerade ett helt träd fullt av bär.

Löven faller nu och jag gick där och nynnade på Carolas melodi- När löven faller-. Det ska bli ca 20+ idag, ja lite extra sommardagar sitter aldrig fel! Fånga dagen…..Mvh/WL

Annons:
Upp till toppen
Annons: