Annons:
Etikettövrigt
Läst 1056 ggr
VampireGirlElvira
2018-07-10 11:28

Bevattningsförbud. Hur gör ni?

Visste inte var jag skulle skriva, men jag skriver här. Råder det bevattningsförbud i er hemkommun? Hur gör ni när det gäller era djur/trädgård/växter vid dom här tillfällerna? I min hemkommun så råder det ingen bevattningsförbud (ännu), men det har varit det förra månaden. Jag vet att det är vissa som struntar i detta förbud, och vattnar sina gräsmattor och fyller i sina pooler, men hur ser ni på den frågan om att vattna t.ex sina växter utomhus i denna värme? Är bara nyfiken på hur ni tänker. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Honestyisdead
2018-07-10 11:34
#1

Är det förbud vattnas inget. Växter betyder ingenting i sammanhanget!

Men så klart ska ens djur ha vatten. Vet inte varför du alls skrev om det.

Anonym
Anonym
2018-07-10 11:35
#2

Jag har ingen tomt men jag har sett en smart lösning som några hade: vattentunna som samlar regnvatten (stupränna som leder vatten från taket ner i den bl.a.) och som har en inbyggd kran med slang på tunnan! Om jag minns rätt stod tunnan inte direkt på marken utan på en bänk/bord/pall och kranen/slangdelen satt vid sidan av botten av tunnan, men kan kanske kan ha den rentav i botten av tunnan också, vet ej bästa konstruktionen. Men smart sätt att samla och använda regnvatten!

Honestyisdead
2018-07-10 11:37
#3

#2 Sluta skriva anonymt på helt vanliga inlägg. Det är inte det funktionen är till för.

Och en regntunna är knappast full med vatten im det är så torrt att man får vattningsförbud. Då har det inte regnat nämligen.

Annars är det bra.

Caeli
2018-07-10 11:40
#4

Har egen brunn så vi berörs inte av bevattningsförbudet. Men självklart tänker man på att inte slösa med vattnet. Skulle aldrig kunna tänka mig att fylla en pool eller vattna gräsmattan med spridare. Däremot får blommorna/växterna vatten med kanna. Och djuren måste ju också ha så klart!😃

Caeli
2018-07-10 11:46
#5

#3 Bevattningsförbud var det även förra sommaren när regnet öste ner här. Beror på låg grundvattennivå och har inte alltid något med torka att göra.

Honestyisdead
2018-07-10 11:50
#6

Jo fast den här sommaren har det med torka att göra.

Och vattningsförbud gäller inte våra djur. Däremot våra växter såvitt jag vet. Så varför vattnar man då?

Annons:
akvarium123
2018-07-10 11:52
#7

Vi har inget bevattningsförbud här inte. Många grannkommuner har det men inte här. Jag har för mig att kommunen sagt att den sjön vi har där vi får vattnet ifrån är vid ett ställe där det är väldigt liten risk att vattnet tar slut.

VampireGirlElvira
2018-07-10 11:53
#8

Såklart så är det att ens djur ska ha vatten, borde inte ha varigt otydlig där. Sorry Hera. Men ni alla andra, krukväxter som t.ex tomatplantor mm… bevattnar ni dom?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Gronstedt
2018-07-10 11:56
#9

#4: Egentligen är det märkligt att egna brunnar inte omfattas av bevattningsförbud (om det stämmer?). Det är ju samma grundvatten som går åt, liksom?

Jag har egen brunn men jag snålar, har en balja under kranen för att samla upp vatten från handtvätt, låter vattnet rinna ned i en balja eller kanna medan jag väntar på att det ska bli varmt och så vidare, för att kunna vattna krukodlingar och ett fåtal nyttoväxter. Medan grannen kör vattenspridaren dygnet runt på sin gräsmatta. När min brunn sinar lär det inte vara för att jag har slösat …

Honestyisdead
2018-07-10 12:11
#10

#8 Nej jag vattnar inga av mina växter om det är förbud.

Maria
2018-07-10 12:16
#11

Är det bevattningsförbud så handlar det just om gräsmattor, vattenspridare, pooler, tvätta bilen med mera.

Man duschar ju som vanligt, vattnar sina krukor och försöker att hushålla med att t.ex inte skala potatis under rinnande vatten, att köra diskmaskinen när den är riktigt full osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2018-07-10 12:19
#12

Ja men inte för oss med egen brunn.
Men, vi har minimalt med blommor, vattnar bara dem, försöker tänka på hur mycket vi använder :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2018-07-10 12:21
#13

#12 Nej det är ju klart att det inte gäller då men även en egen brunn kan sina.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fridaaaa
2018-07-10 12:28
#14

#13 Ja det vet jag? Är därför vi gör som jag skrev, precis som vid vattningsförbud just för att det inte ska riskera att sina.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tant Grön
2018-07-10 12:38
#15

Om man täcker jorden runt blommorna så torkar inte jorden så snabbt. Man bör göra det innan jorden hunnit torka ut eller efter en regnskur. Man kan täcka med gräsklipp, plast, stenar m.m. Det blir en enorm skillnad. Gjorde så på ena kolonilotten och i pallkragarna och har bara behövt vattna väldigt lite.
Om man använder plast, t.ex. innersidan på jord- eller gödselsäckar, får man se till att göra små hål så eventuellt regnvatten kan rinna ner.

vendelay
2018-07-10 12:46
#16

Ett jättebra tips är att ha en hink i duschen. Vi började med det med tanken att vi skulle samla vattnet som bara sprutade tills det var rätt temperatur för att duscha men vi insåg att det går så fort att vi aldrig kan samla ihop något vatten så därför har vi kvar hinken hela duschtiden. Var försiktig så det inte hamnar en massa tvål och så, om ni ska använda det till växter kanske hehe

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Drakellen
2018-07-10 12:47
#17

Min mamma, som har en hel trädgård full med grönsaker och annat som behöver vatten, brukar diska för hand när det är torka och sedan vattna med diskvattnet. Hittills har inga växter dött av lite sopa i hennes trädgård😂

Gronstedt
2018-07-10 12:49
#18

#16: Om man använder miljövänliga medel så skadar det inte att vattna med, bara man inte häller det på de bitar man ska äta . Man kan också ha en stor balja att stå i medan man duschar.

Tant Grön
2018-07-10 12:54
#19

Diskvatten blir ju som gödning för blommorna. Man kan också använda det för att spola toaletten.

Caeli
2018-07-10 13:24
#20

Läste en gång att när man duschar gör man av med ca 10 - 12 liter vatten per minut. Räcker till många blommor om man minskar på den tiden…😉

Annons:
VampireGirlElvira
2018-07-10 13:25
#21

Det märks att man ska ta det lugnt med vattnet med tanke på att jordgubbslandet börjar se visset ut, men det är struntsamma att den blir det med tanke på att vi skulle få hjälp att plantera om det i augusit/september iallafall. : ) Vi tänkte införskaffa en regntunna från Granngården till nästa gång det regnar här, så att man kan rädda några jordgubbsplantor. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Tant Grön
2018-07-10 13:34
#22

#21 Undrar om inte jordgubbarna klarar sig, dom är ju släkt med smultron som tål en hel del torka.

Sindri
2018-07-10 13:47
#23

Vi har inget bevattningsförbud, men snålar ändå. Som tur är fick vi en rejäl regnskur för att par veckor sedan, vi samlar vatten i 4 stora tunnor och har lite kvar än.

Jag är ingen fan av plastförpackningar, men senaste veckorna har jag sparat alla plasttråg jag köpt mat i och de står lite här och där i trädgården med vatten i.

VampireGirlElvira
2018-07-10 15:50
#24

#22 Aha, okej. Då behöver man inte göra något med jordgubbslandet alltså? Jag är ju en rookie när det gäller jordgubbsland och sånna saker med tanke på att jag inte har bott i ett hus förut förän vi flyttade in förra året. : ) Värmen gör en knasig. ^ _ ^

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Sindri
2018-07-10 17:45
#25

Nja, mina jordgubbar klarar sig sådär. Finns en hel del som torkat ihop. Men jag har vattnat dem ett par gånger.

MonicaLagerquist
2018-07-10 18:56
#26

Jag vattnar tomaterna i växthuset. Gräsmatten är en öken men det får den vara.-Blir lite ledsen när man ser hur vissa har gräsmattor som är gröna som en golfbana nu när det är bevattningsförbud.

I år har det regnat så lite här att våra vatten tunnor inte har haft vatten i sig sen i slutet på maj.

Stolt ägare till fem La permer

Caeli
2018-07-10 21:30
#27

#26 Då är det ju tur att du inte ser min gräsmatta för den är också "grön som en golfbana", (dock inte lika välklippt!) Den har inte fått en droppe extra vatten nu under torkan! Däremot ligger den i en lite blötare del av trädgården. Tyvärr ligger den även alldeles ute vid vägen så jag hoppas att inte mina grannar drar några förhastade slutsatser om vår vattenförbrukning…🤔

Annons:
MonicaLagerquist
2018-07-10 21:37
#28

#27 Här är det snustorrt och platta villa trädgårdar där vissa är snustorra och vissa är smaragdgröna

Stolt ägare till fem La permer

Caeli
2018-07-10 21:57
#29

#28 Ja, det kan skilja sig åt. Här är gräsmattebiten bredvid snustorr! Där är ca en meter bred rabatt mellan och ändå är skillnaden så stor! (De är alltså mina båda två)😃

Upp till toppen
Annons: