Annons:
Etiketterdjurnatur
Läst 1072 ggr
MariaG
11/13/16, 9:12 AM

Mata fåglarna?

Brukar ni mata fåglarna? Med vad isåfall?
Kanske ni har någon bild.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Annons:
[tk1971]
11/13/16, 9:32 AM
#1

Jopp, det gör jag. Jag och sambon gillar djur, och nu bor vi äntligen i eget hus så ingen kan gnälla på att fågelmatningen skräpar ner.

Vi har talgbollar, frön, äpplen etc. Ibland gör jag också egna fettbollar med olika frön i.

Det brukar mest komma olika slags mesar och pilfinkar, jag försöker locka hit stjärtmesarna som jag ofta ser i skogen här runtomkring, men än har jag inte lyckats.

Tjeja
11/13/16, 9:32 AM
#2

Hej Maria! Det finns ett helt forum för fågelmatning på fria iFokus om du är nyfiken att veta mer! Följ bara länken i min signatur nedan så hittar du en hel del information! 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MariaG
11/13/16, 9:38 AM
#3

#1 Hur gör du egna fettbollar?

#2 Tack för tipset :)

/ Maria. med-arbetare på Sommar

[tk1971]
11/13/16, 9:40 AM
#4

#3: Jag smälter kokosfett och osaltat smör, och sen blandar jag i olika fröer och havregryn. Jag brukar ha i t.ex. solrosfrö, pumpafrö, linfrö, hasselnötter, tärnat äpple etc.

Sen är det bara att skeda i blandningen i plastmuggar eller liknande och sticka i ett snöre för upphängning. Och sen ut i uterummet så att de stelnar i kylan.

MariaG
11/13/16, 9:45 AM
#5

#4 Ok, lät inte för svårt. Kanske t.o.m jag kunde fixa 😂Som det är nu ger jag mest talgbollar, solrosfrön. nån sorts vildfrön, jordnötter.

Vad brukar ni få för besök?
Själv är jag dålig på fågelnamn, tyvärr. Men olika fåglar, ekorre och även ett rådjur har jag sett där.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Tjeja
11/13/16, 9:58 AM
#6

#4 vilket bra tips! Snälla kan du inte komma in på fågelmatning i fokus och dela med dig av receptet där också? 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[tk1971]
11/13/16, 10:01 AM
#7

#6: Det kan jag väl göra, men vad är egentligen "fria iFokus"? Är det nåt annat än det vanliga? (Jag kan inte se "Fågelmatning iFokus" i listan med olika sajter).

Tjeja
11/13/16, 10:11 AM
#8

Fria i fokus är sidor som är startade av privatpersoner och som inte blivit så stora än att de kommer in på listan med vanliga ifokussidor. Därför finns fågelmatning inte med i den officiella listan än. Men du har en länk till sidan i min signatur nedan där det står vilka sidor jag är Medarbetare på.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Taggeman
11/13/16, 10:47 AM
#9

Det som dom flesta fåglarna gillar bäst i fröväg är solrosfrön. Går att köpa 18 kg för ca 190kr på Ö o B.

Dom blandningarna med vete i gillar inte många fåglar.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Marr
11/13/16, 10:47 AM
#10

Jättebra tips där med egna "fettbollar"! Tusen Tack för att du delar med dig av det!👍

Något som är så tråkigt med de här talgbollarna är att de är gjorda på den här palmoljan. Fick reda på det i år så nu blir det inga mera sådana här…får kladda ihop det med eget göra i stället. Sen är de dessutom så fulla av vatten att de blir totalt stenhårda när det är köldgrader…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Upp till toppen
Annons: