Annons:
Etiketttraditioner
Läst 808 ggr
[exotic]
2016-06-01 14:07

Studenten

Har några nära anhöriga som inte kommer gå på min sons student (utspringet) utan kommer efter på maten hemma i bostaden. (Finns inga medicinska orsaker.) Nu till min undran vad känns viktigast att folk närvarar? På utspringet eller efter? Bara en undran hur ni andra gjort eller vad ni varit med om.

Annons:
Lia
2016-06-01 14:09
#1

Definitivt efter. Vid utspring och sen flak har man knappt tid med släktingar och vänner, utan det är bäst att ses efteråt när man har tid 🙂

[exotic]
2016-06-01 14:12
#2

Ok bra. Upplever man det inte tråkigt om man inte har alla där?
Även om man givetvis inte hinner umgås där.

Scorpio97
2016-06-01 14:17
#3

Efter är viktigast för mig. 

Tar studenten den 10de, och jag har bara bjudit in folk till fika och så efteråt. Inte till tåget (vi åker inte flak, utan går i ett studenttåg istället), även om dom såklart får komma och titta om dom vill. Jag gillar inte att vara bland massa folk, så jag kommer nog vilja åka så fort allt är klart. Sen brukar det vara så mycket folk, det är rörigt, man hör inte vad folk säger och så ska man försöka hitta klasskompisar och liknande så att man får säga hejdå till dom.
Då vill jag helst inte ha massa släkt där också som man ska försöka hinna hälsa på och få gratulationer av. 

Nej, det tar jag hellre efteråt istället :)

Sen ser inte jag studenttåget som något speciellt heller. Att få fira efteråt med familj och vänner är mycket viktigare för mig, då vill jag ha alla nära och kära där.


//Jessie

Zakaraa
2016-06-01 14:27
#4

När jag tog studenten så hade jag bara min mamma och en nära vän som stod och väntade på mig vid utspringet.

Det var totalt oviktigt för mig hur många som var där för allt som hänge var att vi sprang ut från ett hus, big deal liksom jag ville bara få det överstökat så jag kunde åka hem sedan och fira på riktigt med min familj (åkte inte flak eller fick på några fester, såg ingen mening med det när jag totalt saknade samhörighet med klassen).

Det är ett så stort hav av föräldrar när man springer ut så man ser ändå inte om hela tjocka släkten står där eller inte så det spelar ingen roll för mig personligen.

Det viktiga för mig var firandet efteråt med mat och fika, helt klart.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Honestyisdead
2016-06-01 14:47
#5

Lätt att festen efter är viktigast.  Det är då man firar.

Maria
2016-06-01 14:50
#6

Efter skulle jag absolut säga.

När vår son tog studenten så var bara  de allra närmaste där. Det var ju ett virrvarr av folk och glada studenter så jag antar att man inte ser så mycket av varandra just då.

Sedan efter flakåkning så var det fest hemma med massa folk och efter det så festade ungdomarna vidare. 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2016-06-01 14:59
#7

Ja utspringet är ju bara rörigt och stimmigt. 

Har bara varit på ett och det var mun brors. Sätter aldrig min fot på det igen.

Dessutom jobbar många vid den tiden.

frejaspluto
2016-06-01 15:11
#8

Jag hade nog valt hemma utspringet är så rörigt det är deras kompisar överallt, folkmassa och liv. Jag hade bara mina föräldrar där och kramades sen åkte dom hem så jag åkte ned flaket lastbil , vi kompisar delade på summan att åka på flak. Det blev inte mkt pengar. Åkte ca 40 min sen åkte vi hem och firade där var alla, det var hur mysigt som helst!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: