Annons:
Etikettövrigt
Läst 1820 ggr
MariaG
2013-02-24 13:56

D-vitamin under vintern?

Har ni tänkt på det är med d-vitamin under vinter-halvåret? Får ni i er det?

Vitamin D bildas i huden när vi är ute i solen, 15 - 30 min om dagen täcker dagsbehovet under sommarhalvåret.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Annons:
ChristineF
2013-03-09 13:47
#1

I år är första vintern jag äter D-vitamin-tillskott (av märket Holistic och tas i samband med omega 3 för det är fettlösligt vitamin). Har faktiskt inte varit sjuk på hela vintern/hösten (ta i trä) och känner mig mer tålmodig med allt det mörka och deppiga under vinterhalvåret som annars brukar påverka mig mer. :)

Fridaaaa
2013-03-09 18:44
#2

Jag är ute minst 30 min/dag, sammanlagt under dagenhar ju hund :) Och andra djur :P

Men känns som jag har lite brist ändå, men tar ej tillskott, vill ej det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineF
2013-03-09 23:30
#3

Vill tillägga att jag också är ute mycket och hundägare, men solen är ju sällan framme och de ljusa timmarna få när man jobbar. Man bör få minst en kvart i solen med bar hud för att få i sig tillräckligt=svårt, var också emot det förut, men många läkare och psykologer rekommenderar tillskott mer och mer nu :)

Fridaaaa
2013-03-10 08:04
#4

#3 Jag är inte ut och går när det är mörkt :)
Men blir ljust tidigt på morgonen nu, behöver inte vara att solen skiner för att få i sig d-vitamin  :)

Jag avskyr tillskott mer än nödvändigt, och blir dyrt med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bamse 08
2013-03-28 20:39
#5

Har inte tänkt på det så mycket, men jag äter inga tillskott.

Går ju i skolan på dagarna så har man tur är det lite sol på rasten så då får man passa på.

What doesn't kill you makes you stronger.

Greigh
2013-03-31 13:24
#6

Det har varit en ovanligt solig vinter, så jag har inte behövt äta något tillskott.

Annons:
Fridaaaa
2013-03-31 13:29
#7

#6 Tycker du? Inte här nere i alla fall tycker jag hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineF
2013-03-31 17:42
#8

En läkare på nyhetsmorgon sa att även om man är ute i solen på vintern så står den för lågt för att man ska få i sig tillräckligt.
Här står lite mer om ämnet: http://www.vetenskaphalsa.se/hur-mycket-d-vitamin-behover-vi/

Fridaaaa
2013-03-31 17:44
#9

#8 Har dock inte hittat d-vitamin i vettig form, alltså bara i tablett som varit relativt stora = jag kan ej svälja så.
Men jag tror inte man kan säga att alla får i sig för lite d-vitamin på vintern, alltså de som ej äter tillskott..

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineF
2013-03-31 17:54
#10

#9 Nej inte alla, men är rätt vanligt. De jag äter (står i första inlägget) är en avlång liten kapsel om dagen, om man har svårt kan man säkert öppna den och hälla pulvret på en sked yoghurt eller så :)
Men nu får vi hoppas våren och solen är på ingång!

Fridaaaa
2013-03-31 17:55
#11

#10 Smakar nog vidrigt, brukar kapslar göra 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SaraC
2013-04-08 23:03
#12

Jag är alltid ute minst en halvtimme varje dag (dagtid). Vi är ute på jobbet och är jag ledig så ser jag alltid till att åtminstone ta en kort promenad 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: