Annons:
Etiketttraditioner
Läst 1697 ggr
MariaG
12/14/12, 9:18 PM

Kalle Anka´s julafton

Är väl något många ser på julafton. Gör ni?

Nu ska de redigera bort några figurer. http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article15934627.ab

Vad tycker ni om det ?

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Annons:
Fridaaaa
12/14/12, 9:19 PM
#1

Jag tycker att det är sjukt att disney väljer att ta bort dem. Har fungerat i alla år, bara löjligt :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Roamer
12/14/12, 9:26 PM
#2

Det finns en övre gräns för vad som är ok politiskt korrekt också. Visst kan det väl ge en stämpel av att främja stereotypa figurer men vet inte om någon skadas av det egentligen. Hur många tv serier har inte en halvkorkad man i familjen som älskar sport och misslyckas med det mesta? Det är väl stereotypen för en vit medelklassman och de censureras ju inte så varför ta bort tecknat som funnits i 50 år.

Farwuq
12/15/12, 1:06 PM
#3

Det är därför att det är idioter som styr och ställer. Detta gör bara att man förlorar all respekt.

Det är ungefär som att tycka att pepparkakor är rasistiska.

Rynkar på näsan

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Moa-]
12/16/12, 12:41 PM
#4

Jag tycker att det är toppen att utvecklingen går framåt och ser ingen anledning till att stödja nyttjandet av elaka stereotyper och nidbilder. Vem kan må dåligt över att dessa tas bort? Kan någon må bättre av att dessa tas bort, ja troligen.

Värt att tänka på att Tomtens julverkstad målades på 30-talet, före andra världskriget och allt som kom därmed. Julfilmen har utvecklats år för år, nya filmer har fått komma med och gamla tagits bort, detta är naturligt. Tomtens verkstad saknar även ett inslag av Noas Ark, och Tomtens sång. Vidare var tomteverkstaden länge svartvit, är det dit ni vill åter?

Och slutligen, lägg ned om pepparkakan! Det var EN (1) lärare på EN (1) skola i Laxå som kom på detta, inget som Sverige inför. Och helt seriöst, hur många av er har varit pepparkaka i ett luciatåg?

Fridaaaa
12/16/12, 12:45 PM
#5

#4 Det finns ingen anledning att ta bort dem. 
Vad gör det om man har en blond docka som säger mamma t.ex?
Vad är det för elaka steretyp i det?

Många brukar vara peppakaksgubbar i luciatågen på förskolor, inget ovanligt, funnits i många år :P
Men ja du har rätt, det var en lärare som hade lite konstig syn på saken och sedan bortförklarar sig genom att säga att "det var ett missförstånd" istället för att stå för sin åsikt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SaraC
12/16/12, 12:56 PM
#6

Helt ärligt orkar jag inte ens bry mig, blir så trött på alla som protesterar och härjar om sådant här när det finns så otroligt många, i mina ögon, viktigare saker att reagera på och engagera sig i men som man struntar i.

Själv hade jag nog inte ens märkt att de ändrat på inslaget om det inte uppmärksammats som det gjorts.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
[Moa-]
12/16/12, 12:59 PM
#7

Fridaakesson; nu var det ju den svarta flickdockan som knappt ser ut som en människa som det var frågan om. En klassisk nidbild som sårar människor. Vet inte riktigt vem som skulle anse att det är tråkigt att bli liknande vid att vara hypersöt, däremot blir det ganska intetsägande… Återigen hur kan någon må dåligt av att de tas bort? Utvecklingen går framåt och idag är det ej okej att använda nidbilder och skratta åt andra människors etnicitet. Du vet det där med allas lika värde…

Se 20 - 30 år tillbaka i tiden och pepparkaksgubbar skulle troligen ej ha accepterats i ett Lucia tåg, när jag var liten så var det den eviga diskussionen mellan tomtar och stjärngossar… Skulle vi acceptera tomtar, eller hur skulle det bli?

Fridaaaa
12/16/12, 1:01 PM
#8

#7 De ska ta bort den blonda också plus en annan figur som de tyckte såg ut som en jude.
Jag tycker bara att det är löjligt, det har funnit i över 40-50 år på tv och ingen har brytts sig så varför ta bort det nu? Jag ser ingen mening med det :)

Vi har haft pepparkaksgubbar sedan jag föddes, vilket är 22 år sedan :) Inte lika vanligt som idag men det fanns. Likaså jultomtar osv :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Farwuq
12/16/12, 1:05 PM
#9

Undras varför inte kineserna i paraden ska bort?

Obestämd

Det är inte bara löjligt utan rent idiotiskt att censurera Kalle.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Fridaaaa
12/16/12, 1:05 PM
#10

#9 Ja vi tänkte med på det idag. Och den gubben som kör åsnan bland annat. Nej håller med, löjligt av dem :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
12/16/12, 1:10 PM
#11

Fridaakesson; ja de tar bort klippet där tomten "godkänner" dockorna. Inget konstigt i det. Juden är ju en extrem nidbild så ganska självklart att ta bort dessa för mig. De har varit borttagna av samma anledning tidigare, sedan var det något geni som fick för sig att återta dem, fråga mig inte varför… Vi har liknande människor som lagstiftar i Sverige, tidelag var olagligt länge, sedan legaliserade vi det, hur man nu tänkte då? Och nu arbetar många återigen för att få det kriminaliserat.

Pepparkaksgubbe hade vi någon enstaka, just till pepparkakssången när jag var liten, men det var inte vanligt. Sedan som sagt innan min födelse och ytterligare några år åter i tiden har jag mycket svårt att se att det skulle ha tolererats, bland annat grundat på att Lucia länge inte fick sjunga och att tomtar var så debatterade när jag var liten…

Emo
12/16/12, 2:35 PM
#12

Det var ett av de första stegen. Nu väntar vi på bokbålen och sen kan vi lära av historien hur det går när folk inte vill lära sig av de misstag som gjorts tidigare och vad som blivit följden. Nej visst nej vi måste väl bränna alla historieböcker också.

En naturlig följd är ju att rensa ut alla gamla klassiker med åsikter, som inte är PK 2012.

Ska vi förbjuda filmer, som visar hur det var förr?

Vilken gräns ska vi sätta?

En viktig fundering är: "Vilka vinner på detta?"

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

TjockaBerta
12/16/12, 2:53 PM
#13

#4

Kan man då inte se det som ett tidsdokument? Det är väl inte frågan om revisionism i alla fall?

Ska vi förbjuda journalfilmerna också?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Moa-]
12/16/12, 3:01 PM
#14

Att förbjuda något är en annan sak än att inte visa det på bästa sändningstid. Vill ni sitta och kolla på nidbilder så ligger det på Youtube så ni kan kolla hur många gånger ni vill.

Vi andra kan tillåta utvecklingen att gå framåt. Vi förnekar inte förintelsen, det innebär inte att vi vill tillåta den att upprepa sig, detta är på precis samma sak. Vi accepterar inte nyttjande av nidbilder år 2012, däremot så är vi väl medvetna om att de fanns på 30-talet.

Upp till toppen
Annons: