Annons:
Etikettsommarsnack
Läst 814 ggr
julklappen
2012-08-24 16:20

Blåbär.

Är det någon här som går ut i skogen och plockar Blåbär och Kantareller? (det gör jag) Har ni särskilda ställen ni går på? Hur länge brukar ni vara ute och brukar ni plocka mycket och till andra? Berätta.

Annons:
MariaG
2012-08-24 17:18
#1

Jag plockar svamp. Mest kantareller, men även tratt-kantareller och taggsvamp. Blåbär plockar jag inte, men mamma gör det. Så då får jag lite då.

Händer att jag ger bort svamp ibland.

Jag har vissa ställen jag går och plockar på, där det nästan alltid finns svamp. Är ju inte ute så himla länge o letar, har ju gångavstånd till stugan. Så svampen finns ju nära.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

SaraC
2012-08-24 18:33
#2

Ja, både och.

Har flera olika ställen vi brukar gå på. Ibland går eller åker vi ut särskilt för att plocka och brukar då brukar vi gå några timmar i skogen. Ibland plockar jag när jag ändå är ute med hunden och då brukar det inte bli lika långt vi går eftersom det blir så pyssligt då hunden inte tycker det är lika kul att gå sakta och stanna då och då Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MariaG
2012-08-26 13:47
#3

#0 Själv? har du själv ställen du går till, ute länge?

/ Maria. med-arbetare på Sommar

MariaG
2012-08-27 19:47
#4

Blåbären brukar jag ha i filmjölken till frukost. Bakar jag muffins är det gott med blåbär i. Även blåbärs-paj är gott.

Vad har ni era blåbär till?

/ Maria. med-arbetare på Sommar

SaraC
2012-08-28 10:17
#5

Mmm, blåbär är fantastiska bara som de är, nyplockade med en skvätt mjölk till. Annars är de goda torkade i musli eller som mellanmålsgottis. I övrigt håller jag med dig Maria, det är jättegott i filen och till smulpaj!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MariaG
2012-08-28 11:20
#6

#5 Torkar du dina egna blåbär?

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Annons:
SaraC
2012-08-28 11:23
#7

#6 Ja, i ugnen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MariaG
2012-08-28 11:24
#8

#7 Är det bara att bre ut blåbären på en plåt då eller? Hur länge i ugnen?

/ Maria. med-arbetare på Sommar

SaraC
2012-08-28 11:31
#9

#8 Brukar först låta dem ligga fram någon dag inne och lufttorka först. Ja, bred ut dem på en plåt, inte för tätt. Cirka 50 grader på ugnen. Det tar några timmar, olika beroende på hur torra de är innan. Sedan kan man låta dem eftertorka på en bricka om man vill.

Finns bra tips på den här sidan också Glad Man kan till exempel mosa dem lite innan, då blir de lättare att torka.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: