Annons:
Etikettsommarsnack
Läst 967 ggr
julklappen
2012-02-09 00:16

Undrar över?

Jag undrar om våren OCH SOMMAREN kom lika tidigt/lika sent på 1900_talet som Sommaren gör nu för tiden? Fanns det likadana sommarblommor ute i naturen då som vi har nu? (eller är det många sommarblommor som är utrotade ?)

Annons:
Bamse 08
2012-02-09 12:54
#1

Jag skulle gissa på att sommaren kom antingen senare eller tidigare på 1900 talet än nu.

Eftersom att klimatet har förendrats en hel del.

Dock så har jag ingen sussning om det där med sommarblommorna :)

Allt detta är dock en gissning eftersom jag inte ens är född på 1900 talet

What doesn't kill you makes you stronger.

julklappen
2012-02-09 14:20
#2

kanske någon annan här som vet?

Bjornen
2012-02-10 18:20
#3

Floran förändras ständigt och visst har enstaka växter försvunnit från vårt land t.ex. lindådra, linsnärja, klintsnyltrot. Samtidigt har nya växtarter kommit in. Många växter som var vanliga förr har minskat kraftigt med förändringar i markanvändningen t.ex. kattfot, mandelblomma, höskallra. Ett annat hot för dem är införda arter som förökar sig kraftigt som t.ex. lupin, jättebalsamin, kanadensikt gullris.

Våren och sommarens ankomst har alltid haft stor variation mellan åren. Den senaste tiden har med säkerhet den lilla istiden upphört, som startade på 1300-talet kanske genom kraftiga vulkanutbrott. Möjligen var 1943 brytpunkten efter den mycket kalla vintern 1942. Men just nu upplevs i södra Ukraina en liknande vinter som 1942.

Upp till toppen
Annons: