Annons:
Etikettsommarsnack
Läst 970 ggr
Susanne
4/2/09, 11:03 PM

Tips till rödtottar och andra lättbrända.

Jag själv är rödtott med ytterst delikat, vackert vitt, nästan genomskinligt skinn.
Solbrännan är precis som det låter, bränt och ibland tyckte jag mig även känna lukten av bränt kött.
Känner någon igen sig?

Upp till jag var ungefär 20 år var varje sommar en plåga utan dess like, ni vet vad jag pratar om …
Sedan tänkte jag att om det nu är så farligt att bränna sig i solen så måste det ju gå att förebygga. Hmm, jag provar att sola solarium 1 gång i veckan med start i februari. Sagt och gjort, in i likkistan bara. Hela 10 minuter stod jag ut första gången men jag gav mig inte. När vi gick över i Maj var jag lätt fräkning och inte riktigt lika genomskinlig.
Sommar och sol kom och döm om min förvåning när jag inte brände sönder mig totalt.
Under åren som gått har jag experimenterat fram och tillbaka.
 Det som passar mig bäst är att sola solarium tidigt på året, efter 4-6 gången ökar jag till 2 gånger i veckan och under sommarens stekande sol använder jag Hawaiian Tropics produkter, så många och ofta det bara går.
Ta mig tusan, jag minns inte längre hur det var att ligga sömnlös och gråta pga. att jag bränt mig så illa.

Detta är mina erfarenheter.

Jag vill också påminna om att det senast nu i dagarna har kommit uttalanden från olika läkare att solarier faktiskt kan vara till nytta för flera olika kategorier människor.
Det är bättre att sola förnuftigt året om än att odla hudcancer varje sommar Flört

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annons:
monicany
4/3/09, 10:09 AM
#1

Ja du sussi har ju aldrig riktgt hafft dessa prblem då jag oftast blir brun välldigt sällan röd, men jag kan tänka mej att det inte e roligtCool

elinn
4/8/09, 1:40 PM
#2

Jag känner verkligen igen mig i det där. Jag tycker det är tråkigt att alltid vara så vit. Men jag kan bli brun, det tar bara längre tid. Bränna mig brukar jag däremot aldrig göra konstigt nog.

// ElinN

Akerberg
4/8/09, 11:02 PM
#3

Men jag har hört att solariebränna inte hjälper mot att bränna sig i solen? dvs även om man inte är lika blek som vanligt så har huden ändå inget skydd mot solen (som den ju får av vanlig sol)

SaraC
4/9/09, 10:24 PM
#4

#3

Från Strålsäkerhetsmyndigheten:

Sola inte i solarium i förebyggande syfte. Det ger inte ett säkert skydd mot skador från solen.

Från Vårdguiden:

Det är en myt att man kan "försola" huden i solarium inför sommarsäsongen. Tyvärr kan vi inte träna huden i solarium. Den brunheten vi får i solarium är ytligare och har inte samma kvalitet som den vi får naturligt utomhus. Solariebrunheten är missvisande för det kan leda till att man tror att man är solbränd och därmed har ett naturligt skydd. Men brunheten från solariet döljer hudrodnaden från solen. Alltså försvinner den normala varningssignalen som talar om att det är dags att ta en paus i solandet. Solariesolning gör inte heller att det bildas D-vitamin i huden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Akerberg
4/9/09, 10:58 PM
#5

#4 ungefär vad jag skrev?

SaraC
4/9/09, 11:01 PM
#6

#5 Ja, jag tog bara fram lite fakta med källor för att bekräfta det du skrev.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Akerberg
4/9/09, 11:02 PM
#7

#6 Jaha =)

SaraC
4/9/09, 11:02 PM
#8

#7 Ja Glad Blev nyfiken på om det stämde och det gjorde det ju.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Kiwanu
4/11/09, 7:23 PM
#9

Känner i gen mig ! :D

Upp till toppen
Annons: