Annons:
Etikettsommarsnack
Läst 830 ggr
Alexej
3/29/09, 3:05 AM

Sommartid-ställ fram klockan!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klockan 02.00 natten mot söndag är det dags att ställa fram klockan en timma till sommartid. I år är det 30:e året i rad vi ställer om till sommartid i Sverige.

Hur var det nu? När det blir vår, sommartid och sommar ställer man fram utemöblerna och tar fram utegrillen!

Sedan är det grillsäsong och underbart ljust på kvällarna igen ända fram 25 oktober då vi återigen drabbas av  vintertiden.

Sommartid används i omkring 70 länder runt om i världen, mer än hälften av dem i Europa.

Sverige införde 1916, samma år som flera andra länder, sommartid på försök mellan den 15 maj och den 30 september, men bönderna protesterade så mycket att försöket inte upprepades efterföljande år.

Efter det impopulära sommartidsförsöket i Sverige infördes sommartiden i landet först år 1980. Det året började sommartiden i Sverige första söndagen i april och avslutades sista söndagen i september, klockan 1.00 UTC. Åren 1981-1995 började den svenska sommartiden sista söndagen i mars och avslutades sista söndagen i september. Sedan 1996 har hela EU gemensam sommartid: den börjar sista söndagen i mars och slutar sista söndagen i oktober.

Sommartid är i grund och botten ett politisk beslut som togs då man ansåg att vi skulle utnyttja dygnets ljusa timmar på ett bättre såsom att hushålla med energikostnader.

Bild: pixelio.de, Rolf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
3/29/09, 2:22 PM
#1

Det är på både gott och ont det här med sommartid tycker jag. Har liksom lite ont av tidsväxlingen. Det kommer att bli en seg tid nu första veckan av sommartiden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Debattia
3/30/09, 1:31 AM
#2

Jag tycker inte om att ställa fram kl en timme, men njuter som bara den den dag jag får ställa tillbaks den, sen har jag en klocka som jag inte ändrar tiden på i början,utan tittar på den och njuter av att den inte är så mycket. Kanske lite sjukt,men kul är det.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Upp till toppen
Annons: