Annons:
Etiketterdjurnatur
Läst 884 ggr
SaraC
2009-03-31 12:24

Hundar under extra uppsikt 1/3-20/8

Kom ihåg att mellan den 1 mars och den 20 augusti ska hundar hindras från att springa lösa i marker det finns vilt!

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Tom-B
2009-04-01 00:57
#1

Om Du stöterpå en lös hund gående i skogen säg 20 m från matte/husse. Hur avgör Du om den är "extremt väldresserad"?

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

SaraC
2009-04-02 11:46
#2

#1 Jag tycker inte att hundarna ska hållas för långt ifrån matte eller husse i skog och mark dessa tider, eftersom man då inte har chans att upptäcka mindre djur som till exempel fågelungar på marken.

Jag tycker att om man har sin hund lös så pass långt ifrån en som 20 meter så ska hunden vara skvallertränad, det vill säga vända och gå tillbaka till husse/matte när den upptäcker något. Om hunden inte är det tycker jag inte man bör ha den lös längre ifrån en än att man själv kan upptäcka till exempel en mötande människa och hinna kalla in hunden, eftersom det inte finns så många som vill ha en ensam, lös hund kommande emot sig.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jenna-Gun
2009-04-02 20:32
#3

Jag hoppas att alla hundägare har uppsikt över sina djur.

Är så fruktansvärd hundrädd.

Urom på bild Hihi

Eros är vacker

SaraC
2009-04-02 21:10
#4

#3 Ja, tyvärr har ju alla inte det, men hoppas att folk skärper till sig. Det är både människor och andra djur som kan bli störda.

Eros hälsar tack Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Anders 50
2009-04-02 21:41
#5

#4 Gillar din tolkning av lagen!  Bra skrivet!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: