Annons:
Etikettsommarsnack
Läst 935 ggr
Stephanie
4/11/09, 12:56 PM

Sommarjobb?

Jag är lite sent ute nu egentligen, men letar efter sommarjobb… Det är nästan omöjligt att hitta något på arbetsförmedlingen, de flesta kräver körkort, utbildning, erfarenhet osv.

Någon som vet var jag kan leta? Bortsett från att helt enkelt gå omkring och fråga öga mot öga då Glad

Det är i Stockholm jag letar arbete förresten, och jag är över 18.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
AnneN
4/11/09, 4:31 PM
#1

Beror ju lite på vad du vill ha för jobb, men om du kan tänka dig att jobba extra som personligassistent så kan du kontakta de olika företag som har sånt, inkl kommunen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Livzson
4/11/09, 8:52 PM
#2

Kommunaljobben brukar det finns gott om, åtminstone vart jag bor iallafall.

// Lisa, medarbetare på Twilight

Siggebus
5/2/09, 2:35 PM
#3

Min dotter är 19 och har sökt massor av jobb liksom förra sommaren. Har dock inte fått svar ännu för de flesta är inte färdiga ännu med sin planering.

Förra sommaren var första gången min dotter sökte sommarjobb - hade faktiskt aldrig jobbat förr.

Vi hjälptes åt att skriva ett personligt brev där hon presenterade sig själv med bild, ålder, namn och adress. Berättade vad hon gjorde nu (gick i gymnasiet), vilka intresse hon hade samt vad hon tänkte göra i framtiden.

En arbetsgivare gillar nämligen att få höra att deras ev personal är en driftig människa som har planer för framtiden och vet vad hon vill. Glad

Sen gick hon runt i massor av affärer eftersom hon helst ville jobba där - tror hon lämnade ca 30 lappar.

En vecka senare ringde 4 affärer och ville ha intervju med henne samt att två ställen som hon sökt via internet också ville intervjua henne. Första intervjustället var Lindex och det tackade hon genast ja till - jobbade där 8 veckor.

Detta året har hon lämnat ännu fler lappar överallt och mailat till en massa företag och hon hoppas givetvis att någon ska nappa.

Vad jag vill säga är att du måste skicka ansökningar, mail eller personliga brev till RIKTIGT många för då är chansen större.

Har du ingen arbetslivserfarenhet tidigare är det extra viktigt att du tar med dina personliga egenskaper t ex noggrann, seriös, anpassningsbar, trevlig, serviceinriktad etc etc.

En liten trevlig bild på dig själv är ett stort pluss eftersom många arbetsgivare gärna vill se att man inte ser FÖR extrem ut om det t ex gäller ett serviceyrke.

Stephanie
5/2/09, 2:39 PM
#4

#3 Åh, nu gav du mig lite mer inspiration! Skrattande Men jag skulle jättegärna läsa lite exempel på personliga brev, jag har rätt svårt att skriva sådana…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Siggebus
5/2/09, 3:14 PM
#5

#4

Jaa du, det här har vi pratat om många gånger, min dotter och jag. Det är urdåligt att man inte tidigt inom skolans värld satsar lite tid på att lära ut hur man skriver t ex personliga brev. Det kommer inte förrän man står inför ett faktum att man är arbetslös.

Lite mer relevant förberedelse inför vuxenlivet skulle vara mycket bra. Glad

Jag gick in i min dator och hittade ett litet utkast på det brev vi skrev förra sommaren. Jag kopierar in det här så kan du kolla lite om det är något du kan använda. Har dock tagit bort bilden på dottern samt namn´och annat Glad

 Extrajobb/sommarjobb sökes.

X = (bild)

Namn:

Adress:

tel:

mobil:

Jag är en pigg och glad tjej på snart X år som till vardags tar tåget från XX till XX för att gå 3:a året på XX-skolan där jag går Estet med inriktning teater.

Förutom skolan så sjunger jag på min fritid. Dels enskilt för en sångpedagog men även i en kör.

Mina framtidsplaner är att jag ska fortsätta på teaterhögskolan efter gymnasiet och gärna då i England men det är inte omöjligt att jag först arbetar något eller några år.

Nu söker jag arbete hos er, antingen i kassan eller var helst jag kan tänkas behövas - jag är öppen för allt.

Jag går ju fortfarande i skolan men allt är av intresse i den mån det passar med min skolgång, t ex när det behövs extrapersonal pga arbetstoppar eller sjuk/semestervikariat, helger, kvällar, ja kanske t om någon eftermiddag. Finns det möjlighet till fasta tider så är även det intressant.

Jag är noggrann och seriös med allt vad jag tar mig för och har lätt för att anpassa mig efter vad situationen för tillfället kräver. Att passa tider och vara på plats när man ska är också mycket viktigt för mig.

Jag har lätt för att prata med folk och känner att det är i mötet med andra man utvecklas själv :)

Hoppas vi kan träffas och prata lite så att ni får se vem jag är.

Mvh XX

Detta brevet kan du ju givetvis anpassa så det passar dig lite bättre och har du bara minsta lilla erfarenhet från någon form av arbete så ska du ta med det.

Hoppas det kan vara till hjälp och lycka till! Glad

Stephanie
5/2/09, 3:24 PM
#6

#5 Tackar! Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Upp till toppen
Annons: