Annons:
Etikettermatdryck
Läst 1406 ggr
MariaG
2010-09-14 23:41

Svamp-recept

Nu plockas mycket svamp. Jag har massvis kantareller i frysen, och torkade trattkantareller.

Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag kan ha svampen till. Vad brukar ni ha svampen till?

Dela mer er eran svamp-recept här.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Annons:
MariaG
2010-09-16 12:53
#1

Jag brukar själv smula ner lite torkade tratt-kantareller i lasagnen. Blir väldigt god smak.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

LinaK
2010-09-27 12:06
#2

Kantarellstuvning på smörgås är gott. Har inget direkt recept på det Tungan ute

Sen gillar jag kantareller bara lite stekta i smör till middagen. Det är inte fy skam det heller.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

MariaG
2010-09-27 12:58
#3

Smörstekta kantareller brukar jag ha på mackorna. Gott.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

SaraC
2010-10-03 02:12
#4

Vi plockar bara kantareller eftersom de är så säkra för mer ovana plockare och min karl tycker de är så goda. Dem brukar vi bara smörsteka och karln äter dem så eller i sås, jag äter inte alls. Annan svamp äter jag däremot, men har nog inte provat så mycket mer som jag tycker om än champinjoner och ostronskivling Oskyldig Men så har jag självklart inte smakat alla sorters svamp heller.

Ett svamprecept vi gillar är detta

Grillade fyllda champinjonspett

10 spett

  • 30 stora champinjoner (ca 400 g)
  • 200 g shiitake eller ostronskivling
  • 3 msk salta jordnötter
  • 3 vitlöksklyftor
  • 4 schalottenlökar
  • 50 g smör
  • 3 msk japansk soja
  • ½ dl hackad bladpersilja
  • ½ dl färskpressad citronjuice
  • Olivolja, salt, svartpeppar

Lägg 10 (eller fler, det är bra att använda dubbla spett när man grillar stora svampar) i blöt. Bryt loss champinjonfötterna. Hacka dem och shiitake eller ostronskivling och lägg åt sidan.

Hacka jordnötterna. Skala och finhacka vitlök och schalottenlök.

Smält smöret och blanda med soja, vitlök och hälften av schalottenlöken. Vänd runt champinjonhattarna i smöret. Trä upp dem på spett.

Fördela 2-3 spett på varsitt ark aluminiumfolie. Vik ihop och lägg på grillen tills champinjonerna är mjuka, ca 10 minuter.

Ta bort folien och lägg spetten direkt på grillen. Grilla runtom så att de får färg, ca 2 minuter.

Blanda svamphacket med resten av schalottenlöken, jordnötter, bladpersilja, citronjuice och ½ dl olja. Krydda med 1 tsk salt och ½ tsk peppar. Fyll champinjonhattarna med svampröran. Servera resten av röran vid sidan om.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LinaK
2010-10-03 17:37
#5

Sara, det där lät riktigt gott för en champinjonälskare. Jag bara älskar den svampen Flört

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

MariaG
2010-10-07 14:56
#6

Igår  provade jag att ha taggsvamp i omelett, väldigt gott. Var första gången jag åt taggsvamp.

Har ni själva testat taggsvamp? Skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra med den svampen. Har mycket i frysen.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Annons:
LinaK
2010-10-07 15:01
#7

#6 Min mamma har haft taggsvamp, som hon har stekt och haft till stek. de andra gillade det men jag var inte så förtjust i det. Tyckte det hade en konstig smak.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

MariaG
2010-10-07 15:06
#8

#7 Ok, tack för tipset. Kul att testa nya saker ju.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

SaraC
2010-10-08 18:36
#9

#5 Det gör jag också Glad Det går säkert lika bra att testa med någon annan svamp med större hatt också!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: