Sommar iFokus

Sommar

Etiketternaturvårvårtecken
Läst 210 ggr
Cireea
2

Den stora älgvandringen 2021

Nu har den stora älgvandringen börjat, ett vårtecken för många!
2019 sändes den första säsongen av älgarnas vandring och programmet vann Kristallen 2019 inom kategorin Årets nyskapande/förnyare.

Älgarnas vandring kan ni följa på SVT dygnet runt: https://www.svtplay.se/video/30719862/den-stora-algvandringen/den-stora-algvandringen-sasong-3-18-apr-08-00-1

Brukar ni se på älgvandringen?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

I flera tusen år har älgarna vandrat samma leder för att komma till sommarens rika betesmarker. Följ årets vandring som nu har inletts.
Cireea
0

Förra året hade jag på älgvandringen i bakgrunden nästan hela tiden då det är mycket dötid utan något som händer, man blev däremot löjligt lycklig varje gång ett gäng älgar dök upp. 😍

Hittills i år har jag gjort samma sak, inser hur rogivande skogsljuden är när man gör annat samtidigt.

[[eskils_]]
1

Väldigt trevlig programidé! Just nu är en matletande gräsand i bild, men de är ju fina också. 😀

Åsa S
0

Ja jag hade det på förra året när jag var hemma. Nu på jobbet har vi fått en jättestor Smartskärm och man kan faktiskt knappa in svt play så man kan sitta och titta på en jätteskärm när man äter lunch. Ifall ingen blir störd av det eller ifall jag sitter själv och äter kommer jag sätta på älgvandringen

[[eskils_]]
0

Nu är det älgar i bild på Södra udden!

• Redigerat 2021-04-18 17:31 av [[eskils_]]
Cireea
0

#4 Tusan att jag missade dom, hade precis gått på promenad då. Typiskt!

Nu ser vi lite renar i bild i alla fall. Låg ett gäng och sov i bild tidigare idag också, det såg väldigt mysigt ut 🥰

Cireea
0

#3 Tror ingen blir störd av lite naturprogram, det är så fridfullt och lugnt så! Hoppas istället att det blir uppskattat 🥰

Cireea
0

Tisdag den 20/4 syntes den första älgen i kameran "Entrén". Det var långt bort från kameran och den skymtades bara en kort stund. 🥳

Cireea
1

Fredag den 23/4 syntes inte bara en älg utan TRE. 😍Finns att se, SVT har markerat höjdpunkter i videon. Cirka 30 minuter in får man följa de tre älgarna.

Cireea
0

Det har dykt upp lite mer älgar under helgen, nu har vandringen börjat komma igång. 🥰

Cireea
0

Under måndagen korsade dom fyra första älgarna älven 🥰

Vi fick även se en älg som gick genom isen 😰 Var några svettiga minuter innan den tog sig upp igen.

MariaG
0

Tycker det är mysigt att ha programmet igång :)

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Cireea
0

Det har hittills passerat totalt 6 älgar över älven 🥰Börja komma mycket älg nu under dagarna, så kul att se.

Älskar det rogivande ljudet av vatten som porlar, har somnat med älgvandringen på flera gånger 😂