Sommar iFokus

Sommar

Etiketternaturdjur
Läst 126 ggr
Cireea
3

Rådjur i krokarna..

Sedan ett par månader tillbaka har vi flyttat och här går det en hel del rådjur har jag märkt. Det fanns visserligen rådjur där vi bodde förr också, men vi såg dom väldigt sällan.

Här ser vi dom nästan varje dag. Dom springer mycket över kyrkogården som ligger på andra sidan vägen men har sett dom lite överallt i området. Blir extra förskräckt när dom springer över vägen när man kommer, är alltid så orolig att något ska hända dom.

Hittills har jag sett en liten familj bestående av mamma med sina två ungar. Sedan har vi sett en ensam hona stryka omkring. Jag har inte lyckats få någon på bild då vi ofta ser dom från bilen eller sent på kvällarna.

Har ni rådjur i krokarna?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Herveaux
1

När jag läste vart det först:
Åh, rådjur! 😊
sen "Dom springer mycket över kyrkogården som ligger på andra sidan vägen" ÅH! 😍 Jag vill också bo nära en kyrkogård…

Jag såg en hel del rådjur här i bygden förra-förra sommaren som var så jäkla het. Var ofta vi såg en eller ett par under hundpromenaderna. Även inne i bostadsområdena.

Så här års har det hänt ett par mornar att jag kommer och avbryter frukosten för ett eller två rådjur som står och nallar av hösilaget i en av de öppnade balarna på hästgården där jag jobbar.

// Harley

• Redigerat 2020-10-22 12:47 av Herveaux
Cireea
1

#1 Många tycker kyrkogårdar är läskiga och obehagliga men jag tycker faktiskt att dom är väldigt mysiga och fridfulla. Det är väldigt vackert där med mycket buskar och på kvällarna lyser det så fint vid många gravar.

Har själv gått där ett par gånger för att hitta en minneslund där jag kan tända några ljus, men det finns som ingen skylt eller något som hjälper mig navigera dit. Lite irriterande då det är rätt stort och svårt att hitta fram när man inte varit där förr. 😩Ska ge mig ut på ett försök till idag och hoppas det går bättre.

Rådjuren verkar också tycka om kyrkogården i alla fall för där är dom jämt 😁Att gå inne bland husen är också populärt, kan tänka mig att det finns några som matar rådjuren lite överallt här.

Herveaux
0

#2: Ursäkta att jag går OT igen men håller helt med dig om kyrkogårdar.
Vackra, mysiga och framförallt fridfulla.
Vi har en gammal kyrka med kyrkogård inte alltför långt härifrån där jag bor, måste undersöka om man kan ta sig dit utan bil…
Edit. Läste precis att den kyrkan är från 1300-talet, häftigt.

Hm, intressant. Djuren kanske har märkt att det ofta är folkfritt där vid kyrkan och att människor lämnar efter sig smarriga blomster och annan grönska.

// Harley

• Redigerat 2020-10-22 15:57 av Herveaux
flocken
0

Vi har relativt mkt rådjur. Vi bor i villaområde. Ser ofta när jag är ute med sigge vid 05. Ibland även på kvällen. Då traskar de på gångvägarna. Tyvärr börjar vildsvinen komma närmare. Inte lika roligt

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

annia1
0

Jo jag brukar ha rådjur här då och då under hela året.

Cireea #2 När det gäller minneslund, om det är en sån där man bara strör aska sätter ner urnor utan namn, så här där jag bor så finns ingen "vägvisning" till den. Det enda som "skvallrar" om att det är en minneslund är att det sitter en skylt vid själva ingången, tror det ev står på skylten att det är en minneslund, men annars på skylten där står det lite regler om vart man får ställa ljus och blommor. Och där finns ett speciellt bord där man ska ställa ljusen. Sen finns det även en bänk därinne så man kan sätta sig.

Och här är det så att minneslundens ingång finns vid en gångväg och är omgärdad av häck/träd. Så kika efter öppen yta som är omgärdad. Och här ligger minneslunden rätt nära en byggnad osäker på om det är ett kapell. Jag är kass på att bedöma storlek, men den öppna ytan är väl kanske 100 x 50 meter rund/oval formad.

.

• Redigerat 2020-10-22 18:07 av annia1
Cireea
0

#3 Oj vad häftigt, du måste ju bara dit nu! 😍

#4 Aj då, vildsvin lät mindre kul.
Men härligt med rådjur, dom är så fina att se på.

#5 Tack för informationen, jag har förstått det också men har inte riktigt hittat något än. Skulle ge mig ut idag men det blev inte av men imorgon ska sambon följa med så ska vi se om vi kan hitta åt den.

Känns så dumt att det inte finns någon översiktskarta så att man åtminstone kan få en hum om vilken del av kyrkogården som minneslunden ligger på. Mer äventyr för oss, haha! 😅

annia1
0

Cireea #6 Nu vet jag ju inte hur det ser ut på alla kyrkogårdar, men dom jag varit på brukar ha låga häckar som avgränsningar. Häckarna är nog som mest 1 meter höga. Förutom då dom som är tomtgräns, de kan ju vara högre.
Ställer jag mig i början vid kyrkan så ser jag ända ner till slutet på området eller tvärtom ställer mig i slutet på kyrkogården så ser jag utan problem ända upp till kyrkan över häckarna.
Så kanske ta och ställa dig och ta en överblick och se om nåt område sticker ut.
Som här tex så är det högre häckar/träd som omger minneslunden. Så just där runt minneslunden ser man inte över häckarna.

Här finns det ett annat område som sticker ut och där är (vet inte vad sånt område kallas) urnor nedsatta och en stenmur runtom som det sitter plattor med de avlidnas namn på. Jag skulle kunna tänka mig att ett sånt område även på sina ställen samtidigt kan vara minneslund, att det finns de som är begravda där utan plattor. För minneslund, där man saknar namn på de avlidna, är ju relativt nytt. Så beroende på plats kanske använt samma utrymme, men jag tycker att det bör synas/framgå om det även är minneslund.

Om du inte ser nåt som sticker ut. En kyrkogård som jag vet om, där ligger minneslunden nere vid sjön där kyrkan ligger. Så har du en sjö vid din så kanske kika nere vid sjökanten för där kan det ju då vara öppet. Alternativt beroende på hur din ser ut, finns det skog så kanske kika mot skogsbrynet och se om du hittar nåt ljusbord.

Det där med översiktskarta. Är nog ingen som tänkt på att nån vill leta reda på en minneslund för att tända ljus utan att ha en anhörig begravd där.

.

• Redigerat 2020-10-22 23:18 av annia1
Cireea
1

#7 Tyvärr är inte kyrkogården utformad så. Är massa höga buskar, häckar och träd som gör att man inte kan få en överblick över hela området .

Grejen är att min farfar aldrig ville ha en egen grav, så han brukar vi tända ljus för på minneslunden i hemkommunen. Nu bor ju jag tyvärr cirka 100 mil bort och har ingen möjlighet att gå till just den minneslunden över huvudtaget när jag vill tända ett ljus.

I hemkommunen så finns som en minnessten man kan tända ljus vid och det kallas för minneslund. Dock är det ju inget tomt öppet område, så jag undrar om dom ens begraver askan där? Finns som inte mycket plats där för gravar över huvudtaget 🤔

Känns inte riktigt samma sak att tända ljus hemma (även om jag givetvis gör det också), utan jag vill gärna ha någonstans att gå för att tända ett ljus för honom och även för några andra som jag saknar väldigt mycket. Finns ju inget här som är "deras plats" så att säga.

Så därför har jag sökt någon typ av minneslund där man helt enkelt kan tända ett ljus för en avliden utan att ha en specifik gravplats. Om du förstår hur jag tänker.. 😅 Kanske jag som tänker fel på grund av hur det var på kyrkogården i hemkommunen, men vill mest bara ha någonstans att tända för dom förutom hemma. 😐

Men när du skriver sådär känner jag mig dum som vill tända ett ljus på kyrkogård för dom 😅

• Redigerat 2020-10-23 00:07 av Cireea
annia1
0

Cireea #8 du behöver inte alls känna dig dum. Om jag hade anhöriga som inte hade nån grav så skulle nog även jag kunna tänka/känna så att jag ibland skulle vilja tända ett ljus i en minneslund även på en annan ort. Det är väl bara det att de som är ansvariga som inte tänkt så långt att andra vill besöka minneslunden.

Jag har bara besökt den minneslund vi har en gång. Och när jag nu tänker på det så såg jag inga märken i marken att det skulle vara grävt och därmed nån urna nersatt där.
Så en minneslund kan nog vara bara en sten eller en fin öppen plats, då kanske med nåt sorts ljusbord. Eller åtminstone kanske att det finns nåt ordnat där man kan ställa ljus.

Nu finns det väl inte på alla kyrkogårdar, men vid den kyrka vi har här så finns det även ett kapell/byggnad där de borgerliga begravningar görs. Och det är i närheten av det kapellet som våran minneslund finns. Men den andra kyrkans minneslund jag vet som ligger nere vid sjön finns inget kapell.

Beroende på hur stor kyrkogården är så skulle jag bara gå på gångarna och kika in, men antar att det är det du gjort.
Om du inte hittar nåt på egen hand. Så gå till kyrkan och fråga dom. Eller ring till kyrkan. Eller ring eller gå till nån begravningsbyrå för de bör ju också veta.

.

MariaG
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar ha rådjur här. Bor precis jämte skogen, men nu var det ett tag sen de var här.
Bilden är sen i maj.

/ Maria. med-arbetare på Sommar