2010-08-11 16:46 #0 av: SaraC

40 procent av alla trafikolyckor där gående är inblandade inträffar när det är mörkt. Om du använder reflexer minskar risken för att du ska råka ut för en olycka betydligt - en mycket billig livförsäkring!

Så syns du i mörkret

Under vintern och vid vått väglag syns man ännu sämre och bilens bromssträcka blir också längre, ofta 2-4 gånger längre än normalt.

En bil som färdas i 60 kilometer i timmen vid normalt väglag har en bromssträcka på cirka 20 meter. Det är bara bromssträckan, man får även räkna med någon/några sekunders rektionstid hos föraren.

Som du ser på bilden här nedan upptäcks du inte förrän på 20-30 meters avstånd om du bär mörka kläder och är utan reflexer. Du förstår själv att risken är stor att en bilist inte hinner upptäcka dig och bromsa i tid.

Person 1 är klädd i mörka kläder och bär inte reflex. En bil med halvljus upptäcker inte den här personen förrän den är på 20-30 meters avstånd.

Person 2 är klädd i ljusa kläder och bär inte reflex. En bil med halvljus upptäcker den här personen från 60 meters avstånd.

Person 3 bär reflex. En bil med halvljus upptäcker den här personen redan på 125 meters avstånd.

Reflexer

Reflexer återkastar skenet från fordonens strålkastare och syns därför i mörker och under dåliga siktförhållanden.

Enligt lagen ska det i mörker finnas reflexer på cyklar, mopeder, rullstolar, sparkar, traktorer, hästfordon och släpfordon som dras av traktor eller motorredskap.

Foto: www.fotoakuten.se

Ett vanligt missförstånd är att reflexer inte behövs inne i städer och tätbebyggda områden där det är upplyst av till exempel gatubelysning. Men faktum är att de flesta olyckor med gående inträffar just i tätbebyggda områden med gatubelysning. Så gör det till en vana att alltid bära reflex när det är mörkt ute, oavsett vart du befinner dig.

En bra reflex ska vara minst 15 kvadratcentimeter för att ge tillräcklig reflektion. Reflexen ska ha ett högt CIL-värde (ett mått på reflektionsförmåga). Ett CIL-värde på till exempel 400 ger i de flesta fall en siktsträcka på mer än 140 meter för två bilar som möts i halvljus. Reflexen ska vara CE-märkt och det bör finnas uppgifter på förpackningen eller i bruksanvisningen om att reflexen är certifierad och var detta är utfört. I Sverige är det Sveriges tekniska forskningsinstitut som testar och certifierar fotgängarreflexer. Läs mer i NTF:s marknadsöversikt "Certifierade reflexer".

Reflexvästar har blivit vanliga och de är mycket bra men bör kompletteras med reflexer som är i rörelse, till exempel reflexband kring armar och ben eller en reflex hängande i ett snöre. Reflexer syns nämligen bäst om de är i rörelse.

Det är bra att ha något reflex i lägre höjd (någonstans mellan midjan och knäna ungefär) eftersom reflexen då hamnar i en strålkastares hela halvljusområde. På små barn hamnar ljusområdet ofta där automatiskt på grund av deras längd.

Reflexer håller inte för evigt

En reflex håller inte för alltid. Du kan förlänga livslängden på dina reflexer genom att inte förvara dem i fickorna tillsammans med nycklar, mynt och liknande som repar reflexen och genom att hålla reflexerna borta från hög värme och vatten. Givetvis kommer reflexer du har på dig ute i regn och snö att bli våta, men torka då av dem när du kommer in. Reflexvästar och reflexkläder ska tvättas regelbundet.

Du kan testa dina reflexers funktion om du har en ny reflex som du vet fungerar. Häng upp båda reflexerna i ögonhöjd i ett mörkt rum och lys på dem med en ficklampa på minst fyra meters avstånd. Tänk på att minimera avståndet mellan dina ögon och ljuskällan eftersom ett för stort avstånd försämrar synbarheten. Om ditt gamla reflex syns betydligt sämre än det nya är det dags att ersätta det.

Hos många NTF-förbund kan du även få hjälp att testa din reflex.

Källförteckning